Nieuw dienstverleningsmodel VDAB van start

Door Miranda Van Eetvelde op 9 november 2018, over deze onderwerpen: Werk

De Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB) startte recent met een nieuw dienstverleningsmodel. Meer dan ooit wordt de focus gelegd op een digitale arbeidsmarkt, loopbaanzekerheid en samenwerking met partners. Het nieuwe model ging begin oktober van start.

Om volop te kunnen inspelen op de nieuwe trends in de samenleving, ontwikkelde de VDAB een nieuw diensteverleningsmodel. Centraal in dit nieuw model is de Vlam!-visie die in 2016 ontwikkeld werd. Daarbij zijn drie krachtlijnen van belang: loopbaanzekerheid, een digitale arbeidsmarkt en samenwerking met partners. Miranda Van Eetvelde vroeg een stand van zaken op over dit nieuw dienstverleningsmodel.

“Het nieuwe model werd op 8 oktober opgestart. Voorlopig ging dit gepaard zonder al te veel kinderziektes.” Er werd al werk gemaakt van o.m.:

  • Een nieuwe startpagina van de VDAB-website.
  • Een vernieuwde uitvoering van ‘Mijn Loopbaan’.
  • Nieuwe begeleidende video’s voor de klant (voor de anderstalige klant biedt VDAB een introductiefilmpje aan in 16 verschillende talen)

Van Eetvelde: “Dit is nog maar een eerste fase in het nieuwe dienstverleningsmodel. Naargelang de tijd vordert, zullen nieuwe elementen toegevoegd worden. (Bijvoorbeeld een ondersteunende tool die de klant wegwijs maakt in het gebruik van de website).”

Binnen het model zal er ook werk gemaakt worden van een meer proactieve aanpak. Een niet-werkende werkzoekende zal binnen de 6 weken na zijn inschrijving een telefonisch gesprek ontvangen. De werkzoekende wordt aangemoedigd om reeds sneller dan deze 6 weken zelf contact op te nemen. Hij ontvangt ook duidelijke instructies wat van hem verwacht wordt.

Met de nieuwe aanpak wil de VDAB een resem doelstellingen verwezenlijken. Enkele van de belangrijkste zijn:

  • Verhoogde responsabilisering van de werkzoekende
  • Meer gebruiksvriendelijke online tools ter ondersteuning van de werkzoekende
  • Proactief detecteren van de werkzoekenden die het meest de hulp van VDAB nodig hebben
  • Sneller inschatten van de nood aan dienstverlening van nieuwe werkzoekenden door de servicelijn (ten laatste binnen 6 weken)
  • Warme overdracht van de werkzoekende naar provinciale, sectorale werking wanneer nodig (waarbij gestreefd wordt naar een afspraak binnen de 2 weken)

De nieuwe jobmatching tool van VDAB is genomineerd voor de e-gov award die op 6/12 wordt uitgereikt. (In de categorie innovatie: Jobnet, Jobmatching met AI – VDAB)

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is