Sodexo bekijkt alternatieven voor online betalen

Door Miranda Van Eetvelde op 12 oktober 2018, over deze onderwerpen: Werk

Afgelopen zomer stopte Sodexo met de mogelijkheid om dienstencheques met Bancontact te betalen. Omdat dit niet meer rendabel bleek te zijn en omdat er te weinig gebruik van gemaakt werd, stopte het bedrijf met deze betaalfunctie. Uit een schriftelijke vraag van Vlaams Parlementslid Miranda Van Eetvelde blijkt dat het bedrijf nu toch naar alternatieven kijkt voor online te betalen.

Begin augustus maakte Sodexo bekend dat het stopte met de mogelijkheid om dienstencheques via Bancontact te betalen. Het bedrijf deed dat naar eigen zeggen omdat Europa verbiedt nog transactiekosten aan te rekenen. Hierdoor bleek dit meer kosten dan opbrengsten mee te brengen. De afschaffing bracht wel wat rumoer teweeg.

“Bij de toewijzing van de overheidsopdracht aan Sodexo was het één van de belangrijkste voorwaarden om digitaler te zijn bij het verwerken van de dienstencheques. De online betaalfunctie paste volledig in dat verhaal.”, aldus Vlaams Parlementslid Miranda Van Eetvelde. Uit het antwoord op haar schriftelijke vraag blijkt nu dat er naar alternatieven wordt gezocht.

“Er wordt nagegaan of mogelijk functies via partners ontwikkeld kunnen worden. Er wordt bijvoorbeeld naar KBC gekeken om een mogelijkheid in hun systeem te voorzien om Sodexo te integreren in hun banking app. Momenteel zijn hierin nog geen beslissingen genomen maar het is in ieder geval de bedoeling dat gebruikers geen extra kosten meer aangerekend krijgen of deze althans tot een minimum te herleiden.”

Sodexo zal in ieder geval inspanningen moeten leveren om de digitale kant van het verhaal van de dienstencheques op peil te houden. Zo is Sodexo ook aan het bekijken of ze nog een nieuwe campagne kan lanceren om de erkende ondernemingen en de gebruikers te overtuigen over te schakelen naar elektronische dienstencheques. Het bedrijf slaagt er al enkele jaren niet in om de doelstellingen van het aandeel elektronische dienstencheques te behalen. Dit heeft al verschillende boetes tot gevolg gehad. Miranda Van Eetvelde: “Een digitale benadering van de dienstencheque is essentieel om de sector perspectief te bieden en mee te laten evolueren. Laat ons hopen dat Sodexo die verwachtingen kan vervullen.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is