VDAB zet zijn deuren open voor laatstejaarsstudenten

Door Miranda Van Eetvelde op 14 december 2015, over deze onderwerpen: Economie

De Vlaamse regering wil er voor zorgen dat jonge schoolverlaters makkelijker aan een job geraken. Om deze stap vlotter te laten verlopen stelt de VDAB haar infrastructuur gratis ter beschikbaar voor laatstejaarsstudenten. Op deze manier kunnen zij op een losse manier kennismaken met de arbeidsmarkt. Deze opleiding bestaat al sinds 2007 en haalt goede resultaten. Sinds dit jaar is de opleiding sterk gewijzigd. Zo wordt het aanbod voor leerlingen in de laatste graad van arbeidsmarktgerichte onderwijsvormen sterker gericht op het knelpuntenbeleid. Dat blijkt uit een schriftelijke vraag van Vlaams parlementslid Miranda van Eetvelde (N-VA) aan de minister van Werk, Philippe Muyters.

De opleiding waarbij gratis opleidingsinfrastructuur ter beschikking wordt gesteld aan leerlingen in de finaliteitsjaren stond vroeger bekend onder de naam ‘72 uurregeling’. De bedoeling is om de ongekwalificeerde uitstroom van jongeren tegen te gaan en de brug tussen leren en werken te versterken.

Sinds dit schooljaar, 2015-2016, is de opleiding een heuse transformatie ondergaan en staat ze bekend als de ‘10 dagenregeling’. Het gaat om meer dan enkel een naamsverandering. Nieuw is dat de leerkracht vanaf nu zelf instaat voor de opleiding en gebruik maakt van de VDAB-infrastructuur. De leraren volgen een gratis wegwijssessie over de campus, het leeratelier en de arbeidsmiddelen die aan hen zullen worden toevertrouwd.

De vernieuwde 10 dagenregeling blijft volgens Van Eetvelde “één van de succesvolle instrumenten die kan bijdragen tot een kleinere stap tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt. Met de opleiding krijgen jongeren een specifieke ervaring mee die helpt in de strijd tegen de jongerenwerkloosheid.” Door jongeren te laten oefenen op moderne infrastructuur en hen gebruik te laten maken van didactische pakketten op maat worden ze meer geënthousiasmeerd voor het gekozen beroep. Daardoor kunnen ze een betere leer- en beroepskeuze maken en de transitie van leren naar werken gemakkelijker maken.

Dat de opleiding succesvol is, blijkt ook uit de voornemens van de VDAB. Zij zoeken momenteel naar mogelijkheden om de infrastructuur nog meer te kunnen delen met het onderwijs, aangezien de vraag vanuit de scholen vermoedelijk nog zal stijgen. Van Eetvelde: “Scholen beseffen dat de combinatie leren en werken in de toekomst alleen maar aan belang zal winnen. De Vlaamse regering zet hier al zwaar op in door middel van het vernieuwde systeem van duaal leren. Daarmee geeft de regering een sterk signaal dat deze vorm van leren voor hen een prioriteit is. De 10 dagenregeling past perfect in dit kader, zeker in het achterhoofd houdend dat vele knelpuntberoepen op deze manier ingevuld geraken.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is